På #eventur i den store verden

Jeg ble inspirert av et postkort, intet mindre, da jeg skulle planlegge årets ferietur. Postkortet viser en gammel veg fra Genève, gjennom Alpene til Rivieraen. Noe omstendig, men med litt planlegging og et par omveier har det gått susende lett gjennom Europa. Dette er min sommerferie 2014:

Jeg har for vane å feriere seint, etter de fleste jeg kjenner sin målestokk, i alle fall – så også i år. Men jeg har brukt tiden godt og har planlagt lenge. Hadde også fått med meg feriefølge, la oss kalle ham «Franz». Vi har telt ned siden tidlig i vår: «nå er det bare 20 uker til ferie».

Så var den her. Etter en supersommer på jobb, et par uker med gråvær og litt ferietur på Hedmarken, var det ganske befriende å fly avgårde til Genève.

IMG_1599«Franz» og jeg landet der en torsdagskveld i september. Været var feiende flott og hotellet lå fem minutter fra flyplassen. Siden vi bare skumle være der en natt var det greit å gjøre det så enkelt som mulig. Morgenen etter dro vi nemlig tilbake til flyplassen, plukket opp leiebilen, som var en ganske ny og snerten liten Golf, og var på veg.

Det er utfordrende å få en tur på drøyt 80 mil til å ikke bli bilferie, så vi starta forsiktig. Kjørte inn til sentrum i Genève og rusla rundt der i noen timer. Og det må jeg si Det er hva jeg kaller fontene!!

Første virkelige etappe gikk fra Genève til Annecy. I stedet for å kjøre motorveien (som tar ca 30 minutter, men som er ganske kjedelig (og som er merka med blått)), kjørte vi «the scenic route», som tar litt lenger tid, men som har litt flere svinger og ting å titte på (og som er merka med grønt).

Jeg har et par venner boende i Annecy, så vi ble der et par netter. Det er en fantastisk by, rett og slett. Det er også et sted for mye luftsport og jeg fant ut at siden dette var mitt tredje besøk i Annecy, var det på tide å fly litt (det har jeg blogget om her).

Disse hadde en litt annerledes ferie i Alpene enn oss.

Søndag morgen kjørte vi videre. Det som lå foran oss var turens lengste etappe: Annecy, via Chamonix til La Morra i Italia. Jeg har vært i Chamonix tidligere og ville rett og slett se hvordan det ser ut der om sommeren. Svaret er: Det er fint. Alpene er jo gjerne det :) Vi titta litt på byen, drakk en kopp kaffe og reiste videre. Først gjennom Mont Blanc-tunnelen (som forøvrig både er ganske dyr og har heftige sikkerhetstester etter en fæl brann på 90-tallet) og da vi kom ut var vi i Italia.

Vi kjørte gjennom daler med vinranker og mange slott. Motorveien koster noen kroner og systemet deres er litt tungvint, men vi fant ut av det. Stort sett trekker du en lapp i første bom og betaler for moroa i neste.

Den verste biten av hele turen for min del var motorveien forbi Torino. Der var det så mange stressa italienere at jeg rett og slett ble fryktelig sliten av å følge med på alt tullet de holdt på med. Da vi kom forbi byen var det igjen en vanlig motorveg resten av turen til La Morra.

Det var sjefen min som mente jeg burde legge turen om La Morra. Det er en ganske liten landsby i hjertet av Piedmonte. Her fosser det av rødvin i gatene og det er vinproduksjon så langt øyet kam se. Vi reiste til nabolandsbyen, Barolo, der drakk vi litt Barolo og var på det som kan være verdens rareste museum. Vinmuseet. Verdt et besøk bare på grunn av den absurde utstillinga 😉

To netter sov vi i en gammel italiensk villa som er bygget om til et b&b. Tirsdag morgen var det klart for siste etappe: La Morra – Nice.

Det er motorveier hele ferden. Det går an å kjøre noen mindre og mer fargerike veger, men vi ville egentlig bare komme fram så vi kjørte den raskeste veien – med bilen full av vin. Bortsett fra at jeg var trøtt og litt grinete og ble beordre til å spise en sjokolade på turen, så er det ikke så mye å si om denne delen av turen. Det første synet av Middelhavet var gledelig og regnskyene som truet trakk seg unna. Vi sjekka inn på hotellet, kvitta oss med bagasjen og kjørte til flyplassen der Europcar fikk bilen sin tilbake.

Fire dager i Nice i vente :)